Skutečný den Mariina narození není znám. Podle data 8. září byl později Katolickou církví stanoven 8. prosinec (devět měsíců zpět) jako den Mariina početí, kdy římskokatolická liturgie slaví Slavnost Neposkvrněného početí Panny Marie. Den slavení narození Panny Marie byl vybrán v 5. století v Jeruzalémě, jako výroční den posvěcení baziliky postavené v místě, kde se Panna Maria podle tradice narodila svatým rodičům Jáchymovi a Anně. V tomto místě dnes stojí bazilika sv. Anny. Od 7. století se slaví v tento den svátek Narození Panny Marie.
Svátek narození Panny Marie patří k nejstarším mariánským svátkům a uvádí nás již na práh podzimu. To je i patrné z nejedné naší báje a pověsti podle nichž v tento den tajemní hadi zalézají do podzemních děr, poněvadž později jich země již nepřijímá. Had, který se opozdil, plazí se dobrovolně ke křižovatkám, aby ho tam lidé ubili. V podzemí musí hadi zůstat až do sv. Jiří (24.4.).
Lid také bájí, že Panna Maria vznášejíc se do nebes, pozbyla svého pláště, který v povětří na vlákna se rozdělil, na zem, co babí léto padá. Bílá vlákna „babího léta“ jsou vlastně přediva malinkých pavoučků, jinak zvaná „příze Panny Marie“. Zmíněný pavouček je z rodu pavouků loveckých, pavoučkové se drží na poletujících a větrem hnaných předivech, jednak aby lapali drobný hmyz, jednak aby se snadno a rychle dostali na jiná místa.
A kdy vylézají hadi z podzemí?
Podle jedné z pověstí leží na zlatém stole v podzemí velký zlatý had, v kotouč svinutý a okolo něho menší hadi. Na jaře ptají se mladí, ze spánku probuzení hadi: „Již je čas?“ Načež starý had, jejich král, odpovídá: „Již je čas!“, pak teprve hadi vylézají z podzemí.
Našli jste v článku chybu, nesrovnalost nebo máte zajímavé doplňující informace? Napište nám prosím na email info@ceskezvyky.cz
zdroj: archiv Antonín ViK, časopis Venkov 1940 a Wikipedia
vyobrazení: obraz: Karel Škréta (1610, Praha - 1674, Praha), byl patrně nejvýznamnější český barokní malíř: Narození Panny Marie, kolem roku 1640 a pohlednice, autor neznámý